Utrustning för hemmaträning i små hem

Känner du att det är dags att komma igång med träningen nu efter sommaren? Då är du inte ensam! Det är nämligen väldigt vanligt att man under sommarmånaderna kommer av sig lite med träning och motion, inte minst när vädret är bra och man vill njuta av ledigheten under semestern. När hösten börjar närma sig är det dock många som återigen återfår motivationen till att träna. 

Att ta sig till ett gym eller att sticka ut på en löparrunda när det är grått, regnigt och kallt är dock inte alltid det som lockar mest. Som tur är finns det flera olika redskap som du kan köpa hem för att komma igång med träningen hemma, redskap som inte alls tar mycket plats men som ändå kan vara väldigt användbara!

Redskap för hemmaträning

Idag finns det flera riktigt bra redskap för hemmaträning på marknaden. Dessa redskap som alla kan ha i hemmet utan att du varken behöver ha särskilt mycket plats, utrymme eller extra yta att röra sig på. Istället kan du gömma undan dem under sängen, i garderoben eller i en byrå för att sen ta fram den när du vill göra några övningar. Här kommer våra bästa tips:

Träningsband 

Träningsbanden, även kallat resistance band, är något som blivit väldigt populärt på senaste. Och vi förstår verkligen varför, för ett träningsband (länk till bästa träningsband!) är ett perfekt redskap då du vill träna hemma. 

Med detta band kan du träna styrka, rörlighet och kondition, och det på flera olika sätt. Köp hem ett kit med träningsband i olika styvhet och storlek för att kunna variera din träning och anpassa användningen efter behov. 

Push up bars

Ett annat riktigt bra träningsredskap att ha i hemmet är så kallade push up bars. Dessa kan du, precis som med träningsbanden, använda för flera olika träningsmoment. Push ups i olika variationer, burpees, plankan och andra liknande övningar är perfekta att göra med denna. Push up bars tar inte alls särskilt mycket plats och är väldigt lätta att ta fram. 

Kettlebell

Om du inte redan investerat i en kettlebell är det verkligen dags att du gör det. Med en kettlebell kan du ta din hemmaträning till en ny nivå och verkligen få upp din styrka och uthållighet. 

Dessa är framförallt bra för att göra olika ben-, rygg- och armövningar, men kan även användas för att stärka bålen. Med en kettlebell kan du även utan problem utföra hemmaträning med hantlar utan att du behöver köpa just det. 

Det bästa är att dessa kommer i alla olika mått och vikter så att du kan hitta den modell som passar dig och dina träning bäst. De tar otroligt lite plats och kan utan problem användas i hemmet trots små ytor. 

Gymboll/ pilatesboll

Gymbollen är även den ett redskap som vi tycker att alla borde ha i hemmet. Trots att denna tar lite mer plats än andra redskap för hemmaträning finns det mycket som talar för att den är värd en investering. 

Med pilatesbollen kan du träna både styrka, balans och stabilitet, samt göra en hel del rörelse- och stretchövningar. Jobbar du hemifrån kan det även vara både bra och bekvämt att variera din vanliga arbetsposition med att sitta på denna boll – du får bra hållning, stärker din bål och rygg, och så är det lite roligt. Minst sagt ett mångisidgt och effektivt redskap. 

Yoga matta

Detta är rent ut sagt ett måste om du vill ha möjligheten att träna hemma. Med en yoga matta kan du genomföra hemmaträning för mage, rygg, ben, rumpa och armar, ja i princip för hela kroppen. 

Du ligger nämligen väldigt bra och bekvämt på mattan då den är mjuk men samtidigt lite stöttande. Att utföra olika övningar, både med sin egen kroppsvikt och med olika redskap, på en yogamatta är något vi kan rekommendera. Du kan även stretcha och göra yoga på den, det oavsett vilket underlag du har under mattan. 

Träningshjul

Även träningshjulet skulle vi säga är ett optimalt redskap för den som vill kunna utföra hemmaträning, oavsett om det gäller på kontoret, i sovrummet, på altanen eller bredvid soffan. Detta är framförallt ett redskap där du kan stärka bålen, ryggen, dina armar och axlar. Ett träningshjul är även bra för återhämtning och rörelse. 

Hopprep

För dig som vill förbättra konditionen kan vi garantera dig att ett hopprep är en bra investering. Fördelen med hopprep är att de knappt tar någon plats alls – de kan alltså förvaras i princip där du vill, samt tas med oavsett var du ska åka. 

Trots det är hopprepet ett väldigt bra träningsredskap som gör att du minst sagt får upp pulsen och flåset. Oavsett om du vill träna hemma eller någon annanstans kommer hopprepet få dig att svettas!

Foam roller

Sist men inte minst vill vi tipsa om den så kallade foam rollern, ett redskap som används vid såväl uppvärmning inför träning som vid återhämtning efter träning. Precis som namnet utlovar är detta ett redskap i form av en mjuk, men stöttande, rulle som du i sin tur ska rulla på på olika sätt. 

Genom att rulla olika kroppsdelar på din foam roller kan du förebygga skador, smärta och stelhet som följd av träningen. Detta då rullen masserar, sträcker ut och mjukar upp muskler, senor, bindväv och ligament i din kropp. 

Gör du detta innan träning värmer du alltså upp musklerna, medan det efter träning bidrar till återhämtning och lindrar träningsvärk och muskelspänningar. Värt att veta om är att foam rollern även kan användas för att utföra olika träningsövningar, inte minst då du vill stärka bålen eller öva balans. 

 

Få platt mage hemma

Det är många som drömmer om att ha en platt mage, helst med magrutor. Om du känner igen dig i detta kan vi säga såhär – genom att komma igång med hemmaträningen, satsa på rätt övningar och kombinera det med rätt kost behöver vägen till den platta magen och rutorna inte vara allt för lång!

Många av de träningsredskap som vi tipsade om ovan är optimala för hemmaträning av mage. Bland annat kan du använda dig av träningsband, gymboll och foam roller för att stärka bålen – sit ups, crunches och plankan är bara några exempel på övningar du kan göra med dessa. 

Hitta inspiration och tips online 

Det finns utöver dessa exempel mängder av övningar för platt mage att hitta om du söker dig fram online. Viktigt att tänka på är att magen inte blir platt bara för att du tränar styrka. Utan som tidigare nämnt är även kosten viktig. Att träna konditionen och få upp flåset kommer även det vara avgörande för att magen ska bli platt och för att rutorna ska fram. 

Är du inte intresserad av att springa eller utföra liknande konditionsträning finns det ett urval av olika typer av hemmaträningspass du kan ta del av såväl på nätet som via olika gym. Har du svårt att själv komma igång med träningen kan du få hjälp med att sätta ihop ett schema för din hemmaträning. Med redskap för hemmaträning är du en bra bit på väg!

Hemmaträning gummiband

Som tidigare nämnt är träning hemma med gummiband något som alla kan genomföra. Träningsbandet är nog det redskap som tar absolut minst plats men som samtidigt ger utrymme för störst variation och användning. Välj ett styvare, kortare träningsband för mer motstånd, eller ett längre, lösare gummiband för mer flexibilitet.  

Med ett tränings- eller resistance band kan du utföra en uppsjö av övningar både hemma, på gymmet och utomhus. Det samma gäller för gummibandet som kan användas både som stöttepelare, avlastning och stort motstånd. Du kan själv anpassa användningen beroende på hur, var och vad du vill träna.  

Om du till exempel vill träna hemma med hantlar men inte känner för att köpa hem just hantlar eller andra tunga vikter kan du utan problem använda träningsbandet på ett liknande sätt. Det är bara ett av alla exempel! Några av våra favoritövningar för hemmaträning med gummiband eller träningsband är:

  • Benböj 
  • Rodd 
  • Situps 
  • Ryggdrag 
  • Bicepscurl
  • Axelpress 
  • Rumpspark 
  • Tricepspress
  • Magrotation 

Träna hela kroppen hemma

Fördelen med många av dessa redskap för hemmaträning som finns att köpa idag är att de kan användas till så många olika saker. Somliga redskap, så som träningshjul och push up bars, är lite mer nischade, medan andra redskap, så som träningsband, gymboll och kettlebell, kan användas för övningar för hela kroppen. 

Att veta hur man går tillväga för att träna hela kroppen hemma är dock inte det lättaste. Har man bara tid för att utföra några få övningar prioriterar man ofta de lite större muskelgrupperna. Om du vill träna hela kroppen utan att ta dig till gymmet finns det mycket tips och råd att få online. 

Det finns idag flera olika tjänster som erbjuder hemmaträningspass, eller där du kan få hjälp av professionella tränare att sätta ihop ett schema för din hemmaträning. Då kan du få tips på övningar och redskap som du på olika sätt kan använda, kombinera och variera mellan för att få bra balans då du tränar hemma. 

All träning är bättre än ingen 

Värt att nämna är att det sällan krävs så mycket som man tror för att man ska träna hela kroppen. Det kan räcka med att du utför 20 minuters träning hemma med exempelvis hopprep, kettlebell, gymboll och träningsband för att du både ska svettas, träna konditionen och alla muskler. 

Sen är det också så att all träning är bättre än ingen träning. Har du bara tid för att göra några få övningar här och där är det alltså bättre än att strunta i träningen helt. Det krävs inte 1 timme på gymmet eller en löprunda på flera kilometer för att du ska få igång kroppen. Det är just där som redskap för hemmaträning gör sig extra bra!

Styrketräning på hemmaplan 

Vill du ha möjligheten att träna styrka på hemmaplan? Då krävs det sällan mer än att du investerar i bra träningskläder, en behaglig yoga matta och några få redskap för att du ska kunna komma igång. I vissa fall krävs det inte mer än att du tar dig tiden till att göra några övningar – du behöver alltså egentligen inte ens ha några redskap!

För faktum är att det finns mängder av olika övningar som du kan göra med din egen kroppsvikt, som i sin tur förbättrar din styrka. Dessa kan du utan problem göra i hemmet så länge du har en liten fri yta att vara på. 

Vill du stärka dina muskler och utmana dig själv lite mer är dock redskap som ger mer motstånd och vikt att rekommendera. Det krävs absolut inte att du köper hem olika hantlar och redskap av olika storlek, mått och vikt, utan det kan räcka med något så litet som ett träningsband. Vad som passar för dig och din träning får du dock avgöra själv. 

Övningar för att träna styrka hemma

Nedan tipsar vi om några övningar som vi tycker gör sig riktigt bra då du vill träna styrka i hemmet. Värt att nämna är att flertalet av dessa kan göras såväl med din egen kroppsvikt som med träningsband, kettlebell, gymboll och andra liknande redskap för att ge lite mer motstånd. De kan även göras i olika tappningar och variationer. 

  • Utfallssteg
  • Knäböj/ squats
  • Fällkniven
  • Plankan
  • Mountain Climbers
  • Armhävningar
  • Benlyft
  • Rygglyft 
  • Situps 
  • Superman 

Tips på hur du kan förvara dina träningsredskap 

Det som gör att många drar sig för att köpa träningsredskap till hemmet är just att de tror att redskapen ska ta mycket plats. Och så kan det absolut vara, det vill säga om man köper redskap som tar mycket plats. Idag finns det nämligen ett flertal redskap som är perfekta för träning som inte alls tar så mycket plats, varken på höjden eller bredden. 

I princip alla de redskap som vi tipsat om ovan, det vill säga alla förutom träningsbollen, är sådana som du utan problem kan få plats med i hemmet trots att du inte bor så stort eller har så mycket förvaring eller utrymme till övers. De kräver egentligen inte mer än en liten yta för att de ska få plats i ditt hem.  

För att dina träningsredskap inte alls ska vara i vägen eller ta onödig plats, det vill säga trots att de är små, finns det dock ett par förvaringssätt som är bättre än andra. Förvarar du redskapen för hemmaträning på dessa sätt är de även hyfsat smidiga att komma åt när du väl vill använda dem. 

  • Under sängen
  • I garderoben eller förvaringsskåp i hallen
  • I en låda/ skåp under tv:n 
  • Placerade på specifika ställningar för träningsredskap 


Nyheter

Följ oss

Nyheter